Pomysł zmian legislacyjnych w tym zakresie pojawił się pod koniec 2019 roku, kiedy w przestrzeni prawnej zaczęły się pojawiać negatywne rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów, które uchylały zarządzenia burmistrzów miast o powołaniu rad kobiet. W 2022 roku powołano z kolei prezydium Rad kobiet skupiające rady z całego kraju.
Obecnie kilkaset kobiet jest zaangażowanych w działalność tzw. rad kobiet, które powstały już w ponad 60 miastach i miasteczkach. Rady te tworzą przede wszystkim aktywistki i społeczniczki, szukające narzędzi do wzmocnienia lokalnej sprawczości i udziału kobiet w życiu publicznym na poziomie lokalnym. Obecne rady kobiet, powoływane zarządzeniem wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, mają funkcję inicjatywną i konsultacyjno-doradczą organów wykonawczych w gminie.
„Kobiety te często przychodzą już z doświadczeniem znajomości i opiniowania projektów aktów prawa miejscowego oraz innych aktów normatywnych, które dotyczą lub mogą dotyczyć praw kobiet i równości szans, angażują się w akcje społeczne i animują lokalne społeczności, organizują, uczestniczą w wydarzeniach” - zaznaczono w wykazie prac legislacyjnych RM
Rady kobiet w obecnej formie nie mają prawnej podmiotowości i zależą od dobrej woli i otwartości wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
O dużej wadze rad kobiet w życiu lokalnej społeczności mówiła Serwisowi Samorządowemu PAP posłanka Sylwia Bielawska.
„Pełniłam funkcję wiceprezydenta miasta Wałbrzycha. W naszym mieście również działała Rada kobiet i jest to organ niezwykle potrzebny, zwłaszcza w sytuacjach pewnych niedociągnięć w funkcjonowaniu miasta w zakresie podejmowanych działań np. z zakresu przeciwdziałania przemocy, nierówności, pomocy psychologicznej dla mieszkańców. Rady kobiet podejmują wiele działań o charakterze społecznym, prowadzą akcje edukacyjne czy pomocowe” - argumentuje posłanka
Jak zaznaczono w opisie projektu nowelizacji ustawy, rady kobiet powinny mieć charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny i powinny mieć zapewnione odpowiednie warunki do realizacji zadań statutowych, tj. przede wszystkim zapewnioną przez urząd województwa, powiatu, miasta czy gminy, możliwość obsługi administracyjnej (miejsce do odbywania posiedzeń, własny adres email oraz numer kontaktowy, możliwość publikacji informacji na stronie urzędu, w dedykowanej zakładce).
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2025 roku.
mo/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz