Zamknij

Empik pod naciskiem urzędu. Klienci dostaną gotówkę i zniżki

Źródło: UOKiK 14:00, 20.10.2025 Aktualizacja: 15:53, 20.10.2025
Skomentuj Fot. Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, CC0, via Wikimedia Commons Fot. Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, CC0, via Wikimedia Commons

Niektórzy klienci Empiku czekali na swoje paczki znacznie dłużej, niż obiecywał sklep, inni dowiadywali się, że ich zamówienie zostało anulowane. Po interwencji urzędu spółka przyzna rekompensaty.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zareagował na liczne sygnały od kupujących w serwisie empik.com. Klienci skarżyli się, że zamówienia były anulowane po ich przyjęciu do realizacji lub docierały z dużym opóźnieniem. W niektórych przypadkach towary znikały z oferty, by po chwili pojawić się ponownie – w wyższej cenie.

Jak tłumaczą urzędnicy, problem dotyczył nie tylko sprzedaży prowadzonej przez sam Empik, ale też oferty zewnętrznych sprzedawców dostępnych na platformie. Pod lupę trafił m.in. sposób, w jaki sklep informował o dostępności towaru i przewidywanym czasie wysyłki.

– Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe – podkreślił prezes UOKiK.

Gdzie „24 godziny” nie zawsze znaczy dobę

Zastrzeżenia urzędu wzbudziły również sformułowania typu „wysyłka w 24 h”, które mogły wprowadzać w błąd. W rzeczywistości termin ten liczony był dopiero od momentu przyjęcia zamówienia do realizacji – a nie od chwili jego złożenia.

Synoptycy rynku e-commerce zwracają uwagę, że to częsty problem – sklepy internetowe używają marketingowych skrótów, które nie zawsze oddają realny czas realizacji.

Po analizie dokumentów i korespondencji z klientami, UOKiK zobowiązał Empik do ujednolicenia zasad prezentacji informacji o terminach i momentach zawarcia umowy.

Rekompensaty dla tysięcy klientów

Efektem działań urzędu jest porozumienie, które przewiduje konkretne korzyści dla konsumentów. Empik zobowiązał się przyznać rekompensaty osobom, których zamówienia w latach 2022–2024 zostały anulowane lub zrealizowane z opóźnieniem.

W zależności od sytuacji, klienci mogą otrzymać:

  • 30 zł zwrotu gotówki,
  • 40 zł w formie kodu rabatowego na zakupy w Empiku,
  • lub produkty cyfrowe z przygotowanej puli.

Osoby, których paczki dotarły później niż zapowiadano, mogą liczyć na mniejsze rekompensaty – 10 lub 15 zł, ewentualnie dwa produkty cyfrowe. Najmniejsze uprawnienia mają ci, którym przesyłki nadano z opóźnieniem, ale doręczono na czas – im przysługuje jeden produkt cyfrowy.

Warto sprawdzić skrzynkę mailową

Empik już rozpoczął informowanie uprawnionych klientów – poprzez wiadomości e-mail i SMS-y. Warto sprawdzić, czy informacja nie trafiła do folderu spam lub zakładki „Oferty”. Komunikat o rekompensacie pojawia się również po zalogowaniu w serwisie i aplikacji mobilnej.

Po wypełnieniu formularza online konsumenci mogą wybrać dogodną formę rekompensaty. Spółka będzie miała 21 dni na zwrot pieniędzy lub 14 dni na dostarczenie kodu rabatowego czy produktów cyfrowych.

Jak podkreślają przedstawiciele urzędu, porozumienie ma nie tylko wynagrodzić straty klientów, ale też wymusić na dużych platformach e-commerce większą przejrzystość i rzetelność w obsłudze zamówień.

(Źródło: UOKiK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Niebezpieczna sytuacja na przejeździe kolejowym!

A to kicha!

pkp

13:20, 2025-09-26

Pomóżmy małej Agatce! Liczy się każde wsparcie!

W imieniu rodziców Agatki, bardzo prosimy o pomoc 🙏 Dziękujemy redakcji Fakty Piskie za tak wspanialy artykuł.

Monika

17:04, 2025-08-13

Jednogłośne absolutorium i brak wotum zaufania

A u nas w Trzciance wręcz odwrotnie, wszyscy kochają burmistrza a Rada Miejska przyklaskuje mu i z wiernym posłuszeństwem patrzy w oczka szefa. Tylko jakieś plotki o długu ktoś rozsiewa......aaa, to Ci z Wielenia😮

Hi, HI

07:37, 2025-08-01

Jednogłośne absolutorium i brak wotum zaufania

Jako mieszkaniec, który naprawdę interesuje się sprawami gminy i ogląda wszystkie sesje, uważam, że Rada Miejska pokazała charakter i odpowiedzialność. Wstrzymanie się od przyznania wotum zaufania to nie akt złośliwości, tylko sygnał, że radni nie są od klepania wszystkiego, co burmistrz powie, tylko od kontrolowania i dbania o interes mieszkańców. Co ważne – radni jasno uzasadnili swoją decyzję, więc nikt nie może powiedzieć, że to było bez podstaw. Nie chodzi o robienie polityki, tylko o uczciwość wobec nas – mieszkańców. W końcu to rada ma patrzeć władzy na ręce. Brawo za odwagę i jasne pokazanie, że gmina jest najważniejsza. A swoją drogą – artykuł jest mocno stronniczy i wygląda na napisany przez sam Urząd Miasta albo na jego zlecenie, więc dobrze, żeby mieszkańcy znali też drugą stronę. Zachęcam wszystkich, żeby obejrzeli nagranie z obrad sesji i sami wyciągnęli wnioski.

Mieszkaniec Wielenia

11:20, 2025-07-02

0%